IN MY SUITCASE

Småflaskor är perfekt att ta med i resväskan.

Imorgon åker jag till London och Kristin, jag kommer bli borta i en vecka och det kommer bli underbart förutom värdet såklart, men men jag har ju Kristin att umgås med!

APRIL 17-20, DAY 28-31 HAVANA

De sista dagarna innan vi åkte till Sverige spenderade vi i Havanna. Tog nästan inga bilder, men bjuder på en bild av ett träd som växte på ett gammalt hus. Efter 21 timmar landade vi hemma i Sverige igen efter en underbar resa.

APRIL 16, DAY 27 VIÑALES

Vi gick ut på egen upptäcksfärd och hittade en slänt där vi satt en stund och njöt av den vackra utsikten. Sen hittade vi till en grotta uppe i berget. En fin sista dag i Viñales.

APRIL 15, DAY 26 VIÑALES

Idag fick vi varsinn häst. Min häst hette Mojito och var fläckig. Han var så söt, dock lite tjurig. Vi red tillsammans med guiden Fidel upp bland bergen, ner till en sjö, pausade vi ett fantasktiskt litet hus med helt underbar utsikt och söta kaniner. En fantastisk dag med tanke på dagen innan.

APRIL 14, DAY 25 PLAYA LARGA-VIÑALES

APRIL 13, DAY 24 PLAYA LARGA

Vi startade dagen med att göra ett till dyk. Denna gång dök vi ner på 16 meter och simmade bort mot en gammal fiskebåt som hade sjunkit. Det var ett fint dyk men inga spännande fiskar tyvärr.

När vi kom tillbaka åkte vi nästan direkt till ett krokodilcenter för att titta på bebiskrokodiler och även stora. Vi fick också klappa en liten krokodil. Sen tog vi båt ut till Guamá där det låg ett hotell och så tittade vi på hur infödingarna bodde förr. Det var väldigt fint men fruktansvärt varmt för det var helt vindstilla så det var skönt att sätta sig i båten sen och åka tillbaka efter ca en timme.

APRIL 12, DAY 23 PLAYA LARGA

Vi började dagen med att åka ut och dyka. Det var J's första gång, så han var lite nervös men han tyckte det var lika fantastiskt som jag gjorde första gången jag dök. Vi gick bara ner på sex meter eftersom J inte har nån licens. Efter att vi kom tillbaka från dykningen åkte vi till National Parken Penísula de Zapata för att titta på flamingos.

APRIL 11, DAY 22 PLAYA LARGA

Äntligen lite strandbilder! Under vår resa spenderade vi inte många dagar på stranden, men efter Santa Clara åkte vi till ett litet ställe vid namn Playa Larga. Första dagen hade vi en underbar dag på stranden och det bästa, vi var nästa helt ensamma där. Visst var det fint?

APRIL 10, DAY 21 SANTA CLARA

Vi åkte till Che Guevara's mausoleum idag, som var en stor plats för att hylla honom med museum och lite sånt. Vi åkte hästtaxi hela dagen och Jonas fick hålla i tyglarna en liten stund. Det blev mer trappor när vi gick upp för att titta på utsikten över Santa Clara. Vi tog även en sväng förbi Toma del Tren, för min del inte något speciellt att se. Vi avslutade kvällen med Kuba libre och rock musik med ett par från Tyskland.

APRIL 9, DAY 20 SANTA CLARA

Vi kom fram tidigt på morgonen till Santa Clara efter att ha åkt buss hela natten. Under dagen utforskade vi vår nya stad och på eftermiddagen mot kvällen spenderade vi lite tid på husets takterass.

APRIL 8, DAY 19 SANTIAGO DE CUBA

Vår sista dag i Santiago de Cuba spenderade vi genom att strosa runt i staden. Vi hittade en jätte mysig restaurang där vi åt riktigt god mat, billigt! På kvällen tog vi adjö av Luis och hans flickvän som vi hade bott hos, och så tog vi nattbussen till nästa stad, Santa Clara.

APRIL 7, DAY 18 SANTIAGO DE CUBA

Påskafton. Vi började dagen med att åka och titta på tuppfäktning. En väldigt speciell upplevelse om man säger så. Därefter åkte vi ut till Luis (Luis är killen som vi bodde hos) hus som låg precis vid vattnet. Där åt vi grillad gris, spelade domino, badade, fiskade blue crab, drack rom och umgicks med Luis med familj och vänner. Vi hade en jätte bra dag, och verkligen en annorlunda påskafton.

Hoppas ni hade en mysig påsk!

APRIL 6, DAY 17 SANTIAGO DE CUBA

Vi spenderade ca två timmar på stranden idag som låg ungefär tjugo minuter utanför Santiago de Cuba. Det var en fin strand med nästan inga andra turister förutom vi. Jag tog en liten promenad och fototade några häftiga klippor innan vi åkte vidare. Vi åkte ner till hamnen och tog båt ut till en liten ö, Cayo Granma. Åh vilken mysig ö! Vi träffade två killar som visade oss en liten restaurang där jag åt en jätte god fisk även om det var lite läskigt att den kom in med ögon och allt kvar. Vi gick runt ön och tittade, och Jonas badade innan vi tog båten tillbaka till fastlandet.

APRIL 4-5, DAY 15-16 SANTIAGO DE CUBA

Vi åkte från Holguín vid 10 och kom fram till Santaigo de Cuba vid 2 på eftermiddagen. Vi letade efter boende och efter att ha tittat på flera stycken hittade vi ett som kändes bra med en trevlig hyresvärd och balkong.

Vår andra dag i Santiago de Cuba hittade vi en liten butik med böcker, gamla kameror och kort. Älskade den! Därefter tog vi en taxi ut till Castillo del Morro, som är ett fort som ligger precis vid havet. Väldigt vackert ställe. Vi ristade in J hjärta E i teglet på fortet. Vi spenderade några timmar där innan vi åkte tillbaka.