16 maj, Como, Italien

Efter flera dagar med osäkra väderprognoser bestämde vi oss för att ta tåget till Lago di Como. Italiens tredje största sjö och en av Europas djupaste sjöar med sitt 410 meters djup. Lago di Como ser ut som ett upp och nervänt Y på kartan. Vi åkte längst ner på vänstra spetsen eller vad man säger till staden Como.

Det var ett av dem vackraste ställena jag har varit på. Så harmoniskt och lugnt. Det är verkligen ett ställe som man skulle kunna bosätta sig på i äldre ålder.

Jag och Maggi promenerade runt i staden och åt lunch på en jätte mysig uteservering med trevlig personal, tog en båttur runt en del av sjön, och åt italiensk glass (som jag har längtat). Vi hade en jätte mysig dag i Como, min sista i Italien sen tog vi tåget tillbaka till Milano.

Det var jätte smidigt att åka tåg i Italien och billigt. Vi betala 8 euro var tur/retur till Como som ligger 1 timme bort.

Sista måltiden i Milano blev från restaurangen Oscar. Gnocchi ala Oscar. Såå gott! Maggis favorit restaurang, jag förstår varför!

15 maj, Milano

Idag var vi lite sega på att ta oss upp. Det var trots allt söndag och då är det tillåtet att vara lite seg. Vi tog tunnelbanan till Brera.

Tyvärr hände det en liten tråkig sak på tunnelbanan. Maggis plånbok blev stulen av en ficktjuv. Det finns många idioter i världen, som tur var det inte så mycket kontanter i den och Maggi hade ett extra kontokort hemma men det är fortfarande riktigt tråkigt när sådana saker händer och så blir man såklart väldigt förbannad.

I Brera var det väldigt mysigt. Vi satte oss på en uteservering för att äta lite lunch. Vi var vrål hungriga. En jätte mysig dag.

Köpte ett halsband från Marc by Marc Jacobs.

Gnocchi med gorgonzola. Jag vet, det ser inte så smarrigt ut men det är jätte gott!

14 maj, Milano

Idag blev det shopping för mig och Maggi :) Jag köpte ett par skor från Zara, en jacka på Berhska, två par shorts, en tröja och en liten väska från H&M.

Vi lunchade på en uteservering på shoppinggatan. Tyvärr var maten inte så toppen som vi hade hoppats för vi var verkligen as hungriga, men mätta blev vi iallafall. Efter shoppingen mötte vi upp Nikolina och tog en kaffe innan vi tog en promenad hem.

På kvällen gjorde vi egen sallad och sen blev det utgång. Vi började på Bao Bar och sen åkte vi till Gattopardo som var en ombyggd kyra. Jätte fint! Hade en grymt bra utekväll i Milano.

Gattopardo

13 maj, Milano

Idag solade vi hela dagen sen på kvällen blev det Apertivio och sen skulle vi gå ut men då blev det åskoväder så vi blev kvar hemma. Vi hann iallafall se en fin spårvagn :)

12 maj, Milano

Idag har Maggi visat mig kyrkan, Duomo. Sen gick vi och åt lunch vid floden. Jätte mysigt! Sen mötte vi upp Nikolina i parken vid slottet och satt och mös och åt jordgubbar. Milano är verkligen en härlig stad :)

11 maj, Milano, Fest

Idag fyllde Eun Sue (tror stavningen är rätt) år. En tjej från Sydkorea. Maggi och Nikolina hade sagt att dem kunde hålla i festen. Det blev grill och mys på deras underbara takterass. Mycket koreaner och asiater och en fransk kille och några svenskar. En jätte trevlig kväll. Sen åkte alla till Old Fashion som är ett jätte stort uteställe.

Här kommer lite bilder från kvällen :)

11 maj, En morgon i Milano

God morgon. Maggi och Nikolina har gått till skolan och jag sitter ute på deras underbara takterass och väntar på att solen ska nå hit. Idag är det blå himmel, så vi får passa på att njuta av solen för vädret ska bli sämre. Det ska bli regn till helgen.

Resan hit igår gick jätte bra. Snabbt och smidigt. Inte alls så farligt att resa ensam som man tror. Bara flyg och buss. Sen kom Maggi och mötte upp mig på den enorma central stationen här i Milano. Därifrån tog vi en taxi eftersom jag hade packningen. Mycket bekvämare än att gå och släpa på det. Jag hade köpt med mig lite små grejer till Maggi, chips, dipp, lösgodis, ballerina kladdkaka och Styleby.

Sen gick vi och åt på Maggis favorit restaurang Oscar. Där åt vi Gnocchi ala Oscar. Hur gott som helst. Det blir nog ett till besök där innan jag åker hem :) Sen satt vi ute på terassen och bara pratade i några timmar.

Terassen

Fåglarna som bor på terassen

Milano

Nu lämnar jag Sverige för en vecka i Milano hos Magdalena :) Kommer att uppdatera här under veckan och dela med mig av bilder från Milano.

Packning pågår...

Japp så var det dags igen :)

Jag köpte en ny resväska idag. Precis lagom stor eftersom min förra i den storleken är trasig och själva väskan vägde rätt mycket. Nu köpte jag en jätte lätt väska i tyg, 199 kr på Coop. Passar perfekt för 1 veckas resor, den är 60 cm hög.

Alla tycker att jag borde vara proffs på att packa, men jag är verkligen dålig. Jag vet aldrig vad jag ska ha med mig och packar alltid alltid för mycket. Nu ska jag packa för en vecka i Milano. Dem första dagarna ska det vara bra väder men sen ska det regna :/ Då måste man packa för både och. Jag får plocka fram och plocka bort tills allt får plats plus att den gärna får väga under 15 kg eftersom jag säkert kommer att shoppa något där :)